reflektioner från en dagisföreläsning - femton år senare


Att vara sig själv och respektera andra. Ord man har fått höra ända sedan man började dagis och satt i ring på golvet under nån fruktstund och höll varandra i händerna (om ni inte känner igen det här har ni förmodligen inte gått i skola finansierad med statliga medel).

Jag menar - det är klart att det är bra att man som liten lär sig att man ska respektera andra men kommer man verkligen lära sig hur man ska respektera andra, annat än de grundläggande principerna om du skall inte döda, stjäla, osv. Nej därför att människan är inte av den naturen att vi visar respekt eller vördnad om vi inte vet att vi kommer att få något tillbaka. Så med andra ord kan jag säga att den nytta jag drar av att respektera dagiskillen är att jag kan förvänta mig att han ska respektera mig tillbaka? Men så funkar det ju inte.

Du skall göra mot andra som du vill att andra skall göra mot dig. Där har vi den - dagisbarnens princip nummer ett. MEN - om någon är dum mot dig skall du genast säga det till en vuxen så kan de reda ut det!  Inte fan har jag haft någon nytta av respekten jag visade honom  som satt bredvid mig och höll mig i handen för femton år sen?  Men jag kanske har haft det i relationen till andra? Ja, de som jag tycker om, de jag har något utbyte av att umgås med, dem visar jag respekt. Men det är ju för att jag vet att de kommer vara snälla tillbaka, inte för att det finns en grundläggande princip om att jag ska vara snäll mot alla!

Så idag möter jag dagiskillen igen - han är lika svinig som för femton år sen, han har med andra ord inte tagit till sig något av dagisprincipen. Så jag ber honom skita ner sig och sen är det inte mer med det. Och inte fan bryr jag mig om att jag borde behandla honom med respekt bara för att jag vill bli behandlad med respekt och därför att det är "du skall göra mot andra som du vill att andra skall göra mot dig"-principens  grundläggande syfte.  Jag är ganska säker på att han inte hade principen från frukstunden 1993 i bakhuvudet när han var svinig mot mig idag,  2008, om hans högsta önskan inte var att jag skulle be honom skita ner sig, för då har ju principen tjänat sitt syfte.

"Det är lättare att vara grov när man har en flickfrisyr från 1600-talet." - Björn Gustafsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0